Cognitieve gedragstherapie in combinatie met mindfulness voor kinderen

Gevoelens en gedachten hebben veel met elkaar te maken. Bovendien hebben we ze allemaal en gaan ze de hele dag door. Gevoelens als angst, irritatie, onzekerheid of somberheid zijn heel normale gevoelens, die iedereen wel eens heeft. Maar als ze te heftig, vaak en/of langdurig voorkomen in verhouding tot de omstandigheden, dan kan cognitieve gedragstherapie helpen.

Deze therapie helpt je om anders tegen zaken aan te kijken en er anders mee om te gaan. Je gevoelens veranderen door je gedachten te veranderen. Met behulp van oefeningen voor het herkennen van gedachten die je gevoelens negatief beïnvloeden en het checken van de realiteitswaarde van die gedachten leer je jezelf als het ware “bij te sturen”. Je wordt de baas over je eigen gedachten en in kindertaal: je monstertjes bepalen niet meer hoe je denkt over iets, maar jij zelf.

Deze therapie is wetenschappelijk onderzocht en blijkt een effectieve methode te zijn voor uiteenlopende problemen, zoals angsten, somberheid, negatief zelfbeeld, faalangst etc.

Bij kinderen zet ik ook altijd ontspanningsoefeningen in uit de Mindfulness. Vaak zijn het oefeningen om je te concentreren op je ademhaling waardoor je rustiger en ontspannen wordt. Dit kan door middel van verhaaltjes of gerichte oefeningen. Op een speelse wijze maak ik kinderen duidelijk dat zij de baas kunnen worden over de adrenaline in hun lijf die hen zo gestresst maakt. Kinderen leren daarmee invloed uit te oefenen op hoe zij in verschillende situaties reageren. Dit geeft hen zelfvertrouwen.

Terug naar diensten